چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با هشدار شدید مبنی بر این که مبادا در جلسات عزاداری به مقدسات مذاهب دیگر توهین شود، گفتند: نتیجه توهین به مقدسات دیگران این است که خون شیعیان بی گناه در نقاط مختلف عالم ریخته می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید عصر امروز در دیدار با  جامعه مداحان پاسداران با اشاره به این که امروز روز مباهله و خاتم بخشی امیرالمومنین(ع) در نماز است، اظهار داشتند: این دو فضیلت بسیار مهم برای مولا است؛ همه اتفاق نظر دارند علی(ع) به منزله نفس و جان پیامبر اکرم(ص) است و این مسئله مستند به آیه می باشد و مفسران شیعه و اهل سنت آن را در مورد مباهله می دانند و در مباهله نیز غیر از پنج تن کسی نبوده است که نشان دهنده عظمت اهل بیت(ع) می باشد.

ایشان مسئله خاتم بخشی حضرت علی(ع) را بسیار مهم دانستند و گفتند: بر اساس آیه قرآن مقام ولایت برای خدا، پیامبر (ص) و کسی که در حال نماز و رکوع خاتم خود را بخشید می باشد و علمای شیعه و سنی تصریح دارند که این آیه در مورد حضرت علی(ع) نازل شده است.

معظم له تصریح کردند: روز مباهله روز حقانیت شیعه و امیرالمومنین(ع) می باشد.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به این که حرارت امام حسین(ع) در قلوب مومنین هرگز خاموش شدنی نیست، تصریح کردند: آثار این شهادت هرساله آشکارتر می شود و شعله عشق امام حسین(ع) هیچ گاه خاموش شدنی نیست و رنگ ابدیت به خود گرفته است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مداحان افتخار کنند که در مسیر مدیحه سرایی اهل بیت(ع) گام بر می دارند، افزودند: بنده اطلاع نداشتم که سپاه جامعه مداحان دارد؛ این مسئله نشان می دهد سپاه پاسداران ارزشمند، مومن و ولایت مدار می باشد.

ایشان با اشاره به این که مداحی برای اهل بیت(ع) و به خصوص امام حسین(ع) افتخار بزرگی است، تصریح کردند: اهل بیت(ع) برخوردهای والایی با مداحان اهل بیت داشته اند و مردم نیز علاقه مند به مداحان اهل بیت(ع) بوده اند.

معظم له افزودند: در طول تاریخ مداحان اهل بیت(ع) از کسانی بودند که توانستند شعله شهادت امام حسین(ع) را روشن بدارند و در هر مناسبتی این شعائر الهی را پاس داشتند و برخی از آن ها با در خطر انداختن جان خود این شعله را خاموش نکردند.

این مرجع تقلید با اشاره به این که جنبه های مثبت مداجان باید تقویت و جنبه های منفی باید حذف شود، گفتند: مداحی مورد علاقه امام زمان(ع) در جامعه ترویج یابد. 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که محتوای اشعار باید صحیح باشد، افزودند: مداحان اشعاری که متعلق به کسانی است که هماهنگ با مقاتل معتبر سروده اند را بخوانند و از اشعاری که صحیح نبوده باشد یا ضعیف و وهن نسبت به مقام اهل بیت(ع) است باید پرهیز کرد.

ایشان با انتقاد از تعبیری که برخی از مداحان(ع) دارند در خصوص نحوه شهادت امام حسین (ع) دارن، ابراز داشتند: این تشبیه و تعبیر برای حجت خدا کار صحیحی نیست و باید عظمت و شکوه امام حسین در اشعار منعکس شود.

معظم له تصریح کردند: عزاداری باید با اهداف روشن باشد؛ کسانی که دم از امام حسین(ع) می زنند سزاوار نیست کاری خلاف ذات ایشان انجام دهند.

معظم له افزودند: عزاداری ها باید تاثیر اخلاقی بر روی سوگواران داشته باشد و چشم و پا و دستی که برای حسین قدم بر می دارد نباید به گناه بیافتد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه نباید برای گناه چراغ سبز نشان داد، اظهار داشتند: عزاداری باید تنهی عن الفحشا و منکر باشد و کسی که لباس سیاه برای امام حسین(ع) می پوشد نباید گناه کند. 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با تاکید بر اینکه مداحان دوره های آموزشی را بگذرانند، ابراز داشتند: دوره های آموزشی اخلاقی و عقیدتی و مقتل خوانی برای مداحان برگزار شود و هماهنگ عمل کنند.

ایشان با اشاره به اینکه مداحان توانایی لرزاندن پایه های استکبار را دارند، گفتند: امام خمینی(ره) انقلاب را در پرتو عاشورا به ثمر نشاند و مداحی ها و سینه زنی ها موجب پیروزی انقلاب شد.

معظم له با بیان اینکه عاشورا از ظرفیت عظیمی برخوردار است، گفتند: عاشورا می تواند ما و مکتب شیعه را زنده نگاه دارد؛ ما هنوز از ظرفیت عاشورا به طور کامل بهره برداری نکرده ایم.  

این مرجع تقلید با هشدار شدید مبنی بر اینکه مبادا در جلسات عزاداری به مقدسات مذاهب دیگر توهین شود، اظهار داشتند: نتیجه توهین به مقدسات مذاهب این است که خون شیعیان بی گناه در نقاط مختلف عالم ریخته می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه دنیای امروز متفاوت با دنیای گذشته است، تصریح کردند: جمله ای که امروز گفته می شود فردا انتشار می یابد و باید مراقب بود برخی حرف ها و سخنان آسیب رسان به مکتب اهل بیت(ع) نباشد.

ایشان افزودند: ما در زمان تدوین تفسیر نمونه عقاید شیعی را محترمانه ذیل آیات بیان کردیم و به همین دلیل امروز پس از سال ها ادبیات تفسیر نمونه علمای اهل سنت را فرار نمی دهد.

معظم له هشدار دادند: امروز تکفیری ها شرایطی را بوجود آورده اند که می خواهند شیعه وسنی را به جان هم بیندازند در حالی که باید مسلمانان هشدار باشند تا شر تکفیری ها از بین ببرند.

این مرجع تقلید در پایان با تاکید بر اینکه مداحان نباید خلاف و گناهی داشته باشند، گفتند: اگر مردم گناه یا خلافی را از مداحان مشاهده کنند می گویند این هم مداح امام حسین(ع) است و ضربه بدی دارد.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha